پنجشنبه فرمان · آدینه نیک ·

دلفینیدین رنگدانه گیاهی است که رنگ آبی را تولید میکند این رنگدانه بهطور طبیعی در گل رز یافت نمیشود. این گلها به بی آبی بسیار مقاوم هستند و در زمستان حرارت ۱۰ درجه سانتی گراد و حتی هفت درجه را به خوبی تحمل میکند. به علاوه باید هر روز آن را غبار پاشی کنید و یا از روش سنگریزه در زیرگلدانی برای تامین رطوبت موردنیاز آن استفاده کنید. تنها وسایل موردنیاز شما لپ تاپ یا کامپیوتر و اینترنت است. نور مستقیم آفتاب و خاک خیس دو عامل مهمی است که باعث از بین رفتن گیاه می شود. اما بیش از حد کود دادن باعث رشد سریع گیاهان و تکثیر سریع قارچ برای گیاهان جدید میشود. توسکا یکی از انواع درخت با رشد بسیار سریع است که اغلب به دلیل رطوبت هوای شمال ایران، در این نواحی به وفور یافت میشود. ارتفاع این گل از سطح زمین بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر متغیر است. مناطق شمالی ایران به دلیل نزدیکی به دریا و بارش فراوان دارای خاک حاصلخیز و آب و هوای معتدل و مرطوب است که این شرایط سبب به وجود آمدن جنگلهای فراوان با پوشش گیاهی بسیار متنوع شده؛ به طوری که حدود 300 گونه گیاهی در این مناطق شناسایی شده است.

کاشت این گیاه در باغچه های کوچک مناسب نیست زیرا یاس سریعترین گیاه رونده است که تا ۱۰ متر ارتفاع دارد و قدرت پوششی آن زیاد است و می تواند بر یک درخت بزرگ هم غلبه کند. این گل رونده نیاز به هرس کردن ندارد مگر برای افزایش زیبایی و منظم کردن، شاخه های مزاحم و خشک را می توان هرس کرد. همچنین به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد. شاه بلوط، درختی برگریز و گلدار است که طول عمر زیادی هم دارد. یوکا از جمله گیاهان آپارتمانی بسیار مقاوم است که به رسیدگی چندانی نیز نیاز ندارد. آبیاری : رطوبت خاک را دوست دارد و به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد. این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشکسالی دارد و تنها باید هنگامی به آن آب بدهید که خاک آن خشک شده باشد. در این مناطق این گیاه چندساله به حساب می آید. آبیاری نیز هفتهای دو بار در تابستان و هفتهای یکبار در زمستان کافی است. این گیاه به آبیاری زیاد حساسیت دارد و فقط باید زمانی آبیاری شود که خاک اش خشک شده باشد.

چوب گیاه سرخدار بسیار سخت و سنگین و دارای الیاف یکنواخت بوده و رشد آن نامنظم است؛ این گیاه نسبت به آفات گیاهی و سایر شرایط محیطی مقاومت بالایی از خود نشان میدهد. سیسوس گیاهی مقاوم، کم توقع و بی دردسر است که در برابر سایه مقاوم است و برای رشد به مکانی سایه دار یا نیم سایه (محیط روشن بدون نور مستقیم خورشید) نیاز دارد و برای افراد مبتدی بهترین گیاه به شمار می رود. پاچیرا به نور غیرمستقیم و خاک نسبتا مرطوب نیاز دارد و هفتهای دو سه بار غبارپاشی میتواند به راحتی رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین کند. این گیاه به نور غیرمستقیم نیاز دارد اما نباید در مکان تاریک قرار بگیرد زیرا در جای کم نور طراوت و شادابی خود را از دست میدهد. چرا زاموفیلیا طرفداران زیادی دارد؟ علاوه بر درختچه ها انواع کاکتوس ها نیز طرفداران زیادی دارند. مصریها مانند کلئوپاترا اشکالات خرد شده (کارمین) را برای ایجاد رنگ قرمز بر روی لبهای خود دوست دارند.

گل سوسن چلچراغ، همانند لاله واژگون، گلی برعکس است و گلبرگهایش به سمت بیرون و پائین رشد میکنند. معمولاً گیاهان زینتی باغی برای نمایش ویژگیهای زیباییشناختی از جمله: گلها، برگها، رایحه، بافت کلی شاخ و برگ، میوه، ساقه و پوست و فرم زیباییشناختی در اندازههای بزرگ و کوچک رشد میکنند. گیاه سرخدار یکی از انواع گیاهان بومی شمال ایران است که بیشتر در ارتفاعات متوسط جنگلهای شمال یافت میشود. دما : این پیچک متعلق به مناطقی با آب و هوای استوایی است. در معرفی گیاه دراسنا باید بگوییم که دراسنا اصالتا متعلق به جنوب شرقی آفریقاست و گیاهی محبوب در این منطقه به شمار میآید.

و استفاده از کود حیوانی برای رشد و گل دهی گیاه کافی است و نیاز به کوددهی دیگری ندارد.زهکش خاک باید خوب باشد. اما برای تمامی کسانی که خیال آراستن میزی پر و پیمان از سالادهای گیاهی را برای ماهنوردان در سر میپروراندند، خبر بد این است که گیاهان کاشته شده در سنگپوش (regolith) ماه خیلی خوب رشد نمیکنند و در مجموع دستخوش تنش میشوند. پیچ امین الدوله (lonicera japonica) که اغلب آن را با نام گل یاس یا یاس پیچ می شناسیم به دلیل آن که اولین بار توسط علی خان امین الدوله در باغ امین الدوله کاشته شد، اینگونه نامگذاری شده است. اما در نواحی آستارا و طالقان این درخت به نام رازدار معروف است.

زنبق ایرانی نوعی گل بومی در مناطق شمالی ایران بهخصوص شهر ساری است؛ این گل دارای برگهای صاف و خطی و گلهایی به رنگ کرم و زرد با تنالیتههای مختلف و ترکیب شده با سفید است. اگر خانم خانهدار هستید و دوست دارید در کنار کارهای خانه به یک شغل دیگر بپردازید و یا کارمند هستید و علاقه دارید به کار دیگری نیز مشغول باشید، توصیه میشود مطالعه این مقاله را از دست ندهید. این گیاهان دوست داشتنی، تداعی کننده درختان بزرگ در باغها و فضاهای باز هستند و میتوانند فضای زندگی را به طرزی استثنایی متفاوت، زیبا و دلفریب کنند.

این گیاه با برگهای سبز رنگ و کشیده خود و همچنین ساقههایی که در حین رشد به هم بافته شدهاند زیبایی خاصی دارد. درختی با برگهای قرمز و بنفش در بهار، سبز در تابستان و قرمز و نارنجی در پاییز! این درخت مخصوص مناطق کوهپایهای البرز است که در فصل پاییز معمولا به رنگهای مختلفی همچون بنفش، زرد، نارنجی و قرمز درمیآید. از جمله درختچه های آپارتمانی جذاب که به دلیل سایه دوست بودن برای نگهداری در آپارتمانهای کم نور بسیار مناسب است فیکوس ینجامین است. هرچند در محیطهای سایه بهتر رشد میکند اما به حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. البته بیشتر گونه های گل یاس سایه-آفتاب را دوست دارند و ترجیح می دهند ریشه آن ها در سایه قرار بگیرد؛ قرار گرفتن گیاه در سایه به خصوص در مناطق گرم، حمله آفت شته را کاهش می دهد. درختچههای آپارتمانی انواع بسیار متنوعی دارند و شرایط نگهداری آنها بسیار متفاوت است.

گرده نوعی علف هرز به نام تاج خروس وحشی (Amaranthus retroflexus) و دیگر اعضای هم خانواده این گیاه که در بیشتر نواحی ایران بهصورت خود رو رشد میکند، به عنوان یکی از علل شایع آلرژی تنفسی در بین بیماران آلرژیک به شمار میآید. برای تبدیل شدن به یک مشتری مخفی ثبت نام کنید و کسب و کارها، رستورانها و موسسات محلی را بررسی کنید. در مجموع گیاه پیچ امین الدوله را برای معطر کردن فضا، استفاده از خواص درمانی آن، به عنوان پیچک زینتی و ایجاد پرده و حایل گیاهی، پرورش می دهند. روغن کرچک دارای خواص چسبندگی (ویسکوزیته) بهتر در دمای پایین و روان کاری درجه حرارت بالاتر از بسیاری از روغنهای گیاهی و به عنوان یک روانکننده در جت، دیزل و موتورهای ماشین مسابقه مفید است. قادر به گلدهی است و اگر دمای اتاق ثابت باشد میوه های کوچک و آبی رنگی می دهد. Cissus discolor گونه دیگری از سیسوس است که باید در دمای ثابت ۲۰ درجه نگهداری شود، تقریبا همیشه سبز است و می توان از یک سبد آویزان کرد. این جنس ۸۰۰ گونه از گیاهان خزان کننده وهمیشه سبز به شکل درخت، درختچه و بالارونده دارد.

این میوه سرشار از پروتئین و چربیهای غیر اشباع است. البته که بنفشه آفریقایی می تواند محیط های کم نور را به خوبی تحمل کند ، اما اگر گلدهی بالا می خواهید ، باید آن را جلوی نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. پس بهترین جا از نظر نگهداری یک مکان نورانی با تابش غیر مستقیم نور آفتاب می باشد. آبیاری منظم، کود دهی به موقع، قرار دادن گیاه در مسیر جریان هوای مناسب و نور آفتاب، نیاز به یک قیم از نیازهای مراقبتی این گیاه بالارونده همیشه سبز می باشند. آنها خاک مرطوب و با زهکشی خوب را ترجیح می دهند (واریته های همیشه سبز تحمل بیشتری نسبت به شرایط خشک دارند) و با اکثر آفات و بیماری ها مشکلی ندارند. بهترین دفاع در برابر این آفات و بیماری ها این است که یاس بنفش خود را با شرایط بهینه رشد فراهم کنید.

اگرزخمهای سفید پنبهای شکل روی برگها و قاعده آنها مشاهده میکنید،حشره آفت عامل آن است؛ گیاه را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید. در این گونه ها، (Centranthus ruber, Cosmos atrosanguineum, Gaillardia spp., Limonium spp., Linaria spp., Penstemon spp., Phlox paniculata) در فصل خواب، هرس را در قاعده یا بخش پایینی شاخه های قوی انجام می دهند. گلآذین غالباً در قاعده به وسیله برگههای متعددی احاطه میشود. در مناطقی که زمستان های بسیار ملایم دارد هم، گیاهی همیشه سبز می ماند. اگرچه نور کم را نیز میتواند تحمل کند اما در نور زیاد رشد بهتری دارد. یکی از درختهایی که در هوای مرطوب و شرجی شمال با سرعت زیادی رشد میکند، درخت بید است.

هرچند مرکبات محصولاتی نیمهگرمسیری هستند، اما باغداران شمالی ایران پرتقال، نارنج و نارنگی را به خوبی پرورش می دهند؛ و این منطقه از کشور درختان مرکبات وحشی و بومی خاص خودش را هم دارد. بعلاوه، به آبیاری متوسط نیاز دارد. پس از یک نوبت آبیاری لازم است تا خاک گلدان خشک شود و سپس نوبت آبیاری بعدی می رسد. درخت آزاد، درختی کمیاب از تیره نارون است که در سراسر جنگلهای شمال به صورت پراکنده میروید و حدود یک درصد تعداد درختان منطقه را به خودش اختصاص داده است. این نوع حشرات میتوانند آسیبهایی را بروی محصولات کشاورزی ازجمله گوجهفرنگی گذاشته و موجب شدهاست که اندک هوای پاک محیط شهری که توسط درختان تأمین میشود نیز به خطر بیفتد. همواره زاویه شاخه ها در این درختان خیلی تنگ می باشد. یعنی اگر خاک آن ها مرطوب بود نیازی به آبیاری نیست. آبیاری: برای آبیاری این گیاه هر بار باید مقدار کمی آب به آن داده شود، اما اجازه نباید خاک آن خشک شود. آنها عاشق نور و آبیاری زیاد هستند و خاک خوب زهکشی شده را، میپسندند. این گیاه به نور غیرمستقیم، هوای خنک و مرطوب و اکسیژن زیاد نیاز دارد. نور : این گیاه برای گل دهی به نور کامل آفتاب نیاز دارد.

خیلی از افراد به خصوص اشخاصی که ناامید هستند، به افرادی الهامبخش نیاز دارند تا از آنها امید گیاهان زینتی بهشت گل و انگیزه بگیرند. اریکا به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد و عاشق رطوبت و خاک زه کشی شده است. این گیاه با برگهای سبز، نوک تیز و خنجر مانند خود زیبایی منحصر به فردی دارد. سیسوس ساقه ای گوشتی، برگ هایی سبز و براق به شکل تخم مرغ با لبه های دندانه دار تیز دارد، ارتفاع گیاه به ۵ تا ۶ متر می رسد. 5. آگلونما ماریا: گیاهی همیشه سبز و پایا با برگهای زینتی میباشد برگهای آن (مستطیلی نیزهای )می باشد اندازه برگها بر حسب گونه بطول 25 سانتیمتر و پهنای 12 سانتیمتر نیز میباشد ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین 20تا 40 سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر میکند دارای نقاط و یا لکههای سبز تیره میباشد. از اواخر تابستان تا اولین سرما گل های بسیار زیبا و ناقوس مانندی تولید میکند. گلفروشی اینترنتی گُل سِتان انواع گل و گیاه آپارتمانی را با قیمت مناسب و دیزاین خاص و زیبا در کوتاهترین زمان برای مشتریان ارسال میکند. از طرفی تیم پشتیبانی نازبو در ساعات اداری پاسخگوی سوالات مشتریان خواهند بود. این گونه گل در پای درختان و با برگهایی پهن یافت میشود و گیاهی علفی و دائمی از تیره پامچالسانان است.