چند ایده برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

اتاق های معاینه: نورپردازی برای اتاق های معاینه یک چالش طراحی ایجاد می کند، زیرا شرایط و میزان نور مورد نیاز برای هر مطب و یا کلینیکی متفاوت است. هر چقدر آموزش طراحی داخلی افزایش پیدا کند، مردم بیشتر با آن آشنا می شوند و در نهایت علاقه مندان این حوزه هم بیشتر می شود و افراد بیشتری برای کار در این رشته آماده می شوند. به طور عمده دو دسته نور در طراحی فضای درمانی لحاظ می شود: نور طبیعی و نور مصنوعی. این مکان از آنجایی که مربوط به کودکان می باشد باید علاوه بر رعایت قوانین طراحی داخلی با روحیه کودکان نیز سازگار باشد. امروزه معماری در طرح های متفاوت و در ابعاد گوناگونی انجام می شود که می تواند نشاندهنده ویژگی ها و نیازهای یک جامعه باشد.

۱۴ ارتفاع پله ها حداکثر ۲۰ سانتیمتر و حداقل عرض و طول پله ها به ترتیب ۳۰ و ۱۲۰ سانتی متر باشد. ۱۳ ارتفاع سقف های کلینیک دندانپزشکی 2.7 متر باید باشد. ۴ دیوار ها ترجیحاً تا ارتفاع یک متر و ۸۰ متر از کف سنگ کاشی و سرامیک باشد و بقیه دیوار و سخت به رنگ روغنی روشن رنگ آمیزی شده باشد. از زمانی که قرار گیری تلویزیون در مطب ها مرسوم شده، برخی از طراحان در طراحی کلینیک از نصب تلویزیون و سرگرم کننده های پا فراتر گذاشته اند. ۸ نصب لاستیک یا شیار به پله های کلینیک الزامی است و پله های مشرف به پرتگاه حتماً باید مجهز به نرده و حفاظ باشند.

حتماً محفظه ای مناسب و متناسب با دکوراسیون کلینیک برای این مواد تدارک ببینید. روندهایی که در ادامه به شرح آن می پردازیم می تواند موج هایی را در دکوراسیون مطب های دندانپزشکی امروزه ایجاد کند. به عنوان مثال رنگ قرمز تند معمولاً احساس خطر و فضاهای بسیار پرانرژی را تداعی می کنند. طرح باید رنگ های شاد و کودکانه داشته باشد. اصول طراحی مطب دندانپزشکی چگونه باید باشد! صد در صد این فضاها طراحی مناسب برای این موضوع نمی باشد. ۲ برای کلیه اتاق ها نور و تهویه مناسب باید در نظر گرفته شود. امروزه با توجه به تغییر خواسته ها و نیاز افراد، موجب شده تا طراحی فضاهایی که در آن قرار می گیرند نیز تغییر یافته و منطبق با آن ها سازماندهی شود. می توان از دادن کادو یا خوراکی یا سی دی بازی استفاده کرد. قرار دادن یک کتابخانه کوچک با دسترسی خوب در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی راه دیگری است برای افرادی که ترجیح میدهند به جای نگاه کردن به تلویزیون و برنامهها، فرصتی برای مطالعه داشته باشند.

قرار دادن دکمه فراخوان (CTA)، استفاده از عبارات موردی و جلوههای بصری به ما کمک میکند که کاربر را نگه داریم. این سبک طراحی ویژگی های زیادی دارد که بارزترین ویژگی آن عدم استفاده از جزئیات زیاد است. نورپردازی مناسب و باز شدن در به سمت میز پذیرش و حس دعوت شوندگی به افراد از نکات مهم در طراحی مطب پوست و مو است. ۴ تهویه مناسب جهت داخل و خارج شدن هوای کلینیک که همیشه پاک و عاری از بود باشد. ۱۶ سیم کشی برق درمانگاه روی اصول فنی و رعایت نکات ایمنی از داخل کار شده باشد. ۱۶ هر یونیت در یک اتاق مستقل و جدا سازی اتاق ها تنها با دیوار مجاز می باشد. زیرا در این بخش ها معماران می توانند شخصیت و اعتبار محیط درمانی را در این مکان ها به نمایش بگذارند. سقف های کاذب دارای مزایای دیگری می باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم. ۱۷ یونیت ها باید طوری در اتاق جانمایی شوند که در اطراف آن حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد. طراحی داخلی مطب دندانپزشکی کودکان باید مطابق با اصول صحیحی صورت بگیرد.

پس فضاها را بشناسید، استانداردها را مطالعه کنید و با طراحی فضایی که برای بیمار حس آرامش و رضایت را فراهم میکند، بهترین کیفیت را به کارتان ببخشید. بنابراین شما باید برای یک مطب دندانپزشکی اطفال، فضایی جذاب، آرامش بخش و بدون استرس را ایجاد کنید که دوست داشتنی است. باید اشاره کنیم که با توجه به کاربری اتاق پزشک و مشاوره، از یک درب لمسه کوبی شده در بین این دو اتاق استفاده کردیم که سیرکولاسیون مناسبی را ایجاد نماید ، حتی در انتخاب و خرید مبلمان اداری هم از منحصر به فرد ترین و شاخص ترین طرح ها استفاده کردیم تا به بهترین نتیجه برسیم. ۱۳ یخچال جهت مصارف دارویی باید جدا از سایر یخچال ها باشد. دکوراسیون فضای انتظار باید زیبا باشد تا کمی حواس بیمار را از درد خود کم کند.

برای به وجود آوردن فضایی آرام و زیبا روش های مدرن زیادی وجود دارد که در مطلب زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. بنابراین طراحی مطب زیبایی باید شیک طراحی داخلی مطب پوست و زیبایی و زیبا باشد. به طوری که نیمه پایینی دیوار ها به رنگ تیره و نیمه بالای، به رنگ روشن و سفید طراحی شده است. امروزه در طراحی مطب ها رنگ مطب را هم بسیار مورد توجه قرار می دهند. روشنایی در مطب دندانپزشکی به دندانپزشکان و تکنسین ها کمک می کند تا وظایفشان را به نحو احسنت انجام دهند. امروزه سنگ های لوکس و زیبایی با قیمت های نجومی و بالا وجود دارند که در کف پوش ها از آن ها استفاده می شود، ولی به علت اینکه از لحاظ قیمت و هزینه مقرون به صرفه نیست ممکن است، از آن ها بیش تر در فضا های خاص مانند ورودی خانه بهره می برند. ما در این مقاله نمونه تصاویری از طراحی مطب دندانپزشکی مدرن و لوکس و طراحی مطب دندانپزشکی کودکان را قرار داده ایم تا با ایده گرفتن از آنها بهترین و مناسب ترین طراحی کلینیک دندانپزشکی را اجرایی کنید.

شاید تنها افراد وارد به حوزه طراحی داخلی واقف باشند که طراحی یک مرکز درمانی تا چه حدی میتواند حساس و پیچیده باشد. یکی از معیارهای افراد برای انتخاب کلینیک زیبایی و دریافت خدمات زیبایی، شکل و شمایل کلینیک است. ۱۴کاسه سنگ توالت مجهز به فلاش تانک برای شستشو باشد. ۱۰ در کلیه اتاق ها راهروها و سالن ها محوطه توالتها باید دارای زباله دان دربدار زنگ نزن و مجهز به کیسه زباله باشند. در این بند معمولا کم و کاستی ها و قوانین را ذکر می کنند. زمینه های ارگونومی و طراحی هر دو به ما می آموزند که طراحی بر احساس افراد تأثیر می گذارد و پزشکان اکنون در کارهای خصوصی خود به آن توجه می کنند. ممکن است، مهندسان و طراحان برای ارگان های دولتی طراحی داخلی انجام بدهند؛ این طراحی هدفش این است که وقتی ارباب رجوع به آن جا مراجعه می کند و یا اینکه یک کارمند به محل کارش می آید، در آن جا علاوه بر حس امنیت حس آسودگی و راحتی داشته باشد. به دلیل اینکه رنگ آبی می تواند باعث به وجود آوردن آرامش در افراد شود و اغلب افراد به واسطه رنگ آبی می توانند احساساتی مانند صداقت، وفاداری، منطق، آرامش، اعتماد، اطمینان، سکوت و تمرکز را تجربه کنند.

احساساتی نظیر قدرت، رشادت، تخطی و هیجان به آن نسبت داده می شود. در حالی که آبی و سبز به طور معمول موجب احساسات آرام تر می شوند. ۱۲ به طور منظم نظافت رعایت شود و محلهای آلوده کلینیک باید گرم زدایی شود. در این روزها این که مطب دندانپزشکی به طور اختصاصی برای کودکان با تمی سرگرم کننده و یا برای عموم طراحی شده، بسیار مرسوم شده است. در زمینه طراحی و دکوراسیون مراکز درمانی برخی از پروژه های شرکت آوگون به دلیل کیفیت معماری فضای طراحی شده، از سوی برخی مسابقات معتبر بین المللی معماری، شایسته تقدیر و توجه شناخته شده اند که می توان به پروژه ی طراحی کلینیک و مطب زیبایی و گوش و حلق و بینی دکتر باستانی نژاد اشاره نمود. در زیبایی مبلمان های سلطنتی شکی نیست اما باید توجه کرد که نشستن بر روی آن ها برای فردی که خود بیمار است و درد دارد کمی سخت می باشد. فریم هایی که تلویزیون ها در آن قرار گرفته اند همانند یک نقاشی آن را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، طراحان به این نتیجه رسیده اند که افراد از وجود یک تلویزیون در سالن انتظار مطب استقبال می کنند و تماشای برنامه های تلویزیون در هنگام انتظار در مطب برایشان خوشایند می باشد.

همچنین به بیماران و کودکان کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشند. اما در دکوراسیون داخلی کلینیک زنان، جایگزین یک اتاق نشیمن با اتاق انتظار می تواند این حس را تا حدی کاهش دهد و حسی پر از آرامش و شکیبایی را جایگزین آن کند. در این پروژه طراح سعی کرده تا فضایی رنگین و با انرژی برای کودکان ایجاد کند. لمس احساسات خصوصی و شخصی پزشک میتواند یک جایگاه منحصربهفرد برای پزشک در ذهن بیماران ایجاد کند؛برای مثال اگر پزشک در رقابتهای قایقرانی شرکت میکند، برای دکوراسیون دیوارها روی چسباندن عکسهای قایق بادی تمرکز کنید و مدلهای مختلف قایق بادی، ماکتهای کشتی و عکسهای سفرهای قایقی خود پزشک را به نمایش بگذارید. 15 نمونه امروزه در تمام بخشهای جامعه، دکوراسیون داخلی یکی از مهمترین عناصر به حساب میآید. استفاده از کاغذ دیواری، رنگ یا دیوارپوش های جذابی که امروزه با تنوع بسیاری در بازار موجود می باشند، می تواند در طراحی داخلی مطب به ویژه زیباسازی دیوارها موثر باشد. آنچه افراد هنگام ورود به مطب دندانپزشکی می بینند و تجربه می کنند می توانند بر تمام تجربه آنها تأثیر بگذارد. در طی مطالب گوناگون به این نکته اشاره کردیم که رنگ ها تأثیر مستقیمی بر روحیه و روان افراد دارند.

۷ کلیه کف اتاق ها سالن راهروها انبار ها بایستی بدون درز و شکستگی و جنس قابل شستشو باشند. طراحان و کارشناسان توصیه می کنند تا رنگ های مبلمان کاملا در تضاد با رنگ کف و دیوارها باشد. ۱۲ کف توالت و محوطه دستشویی دارای شیب مناسب به طرف کفشوی و کاسه سنگ توالت باشد. ۱ برای کلیه اتاق ها نور و تهویه مناسب در طراحی داخلی کلینیک در نظر گرفته شود. نتیجه تلاش ها برای طراحی چیدمان باید منجر به مطبی با چه مشخصاتی گردد؟ در اخرین توصیه به شما میگوییم بهتر است از یک متخصص طراحی داخلی با تجربه استفاده کنید که تمام این تکنیک ها را اموزش دیده است. ۵ فضای اتاق استریل باید به نحوی باشد که محل استقرار و اتوکلاو سونیک و قفسه های نگهداری و بسته ها و تجهیزات استریل در آن جانمایی شود.