نهی از منکر دولت در ماجرای فروش خودرو در بورس کالا| آنجا چه خبر است؟

به گزارش تحریریه، تیم اقتصادی دولت و به طور مشخص وزارت صمت گوش شنوا ندارد و ظاهرا قرار است به قیمت بی اعتبار کردن دولت سیزدهم، سقوط رفاه خانوارهای ایرانی و آسیب به وجهه نظام به سیاست خودرویی کنونی که به طور مطلق غیرقابل دفاع است، ادامه دهد.

و اما در دراماتیک ترین بخش معاملات، جک J5 سفید تقاضایی نداشت و عرضه جک 5 مشکی نیز به دلیل نبود تقاضا به میزان حداقل خرید جهت کشف نرخ، به تایید نرسید.

در معاملات شنبه 28 آبان در بورس کالا، 130 دستگاه خودرو شامل:

  • 26 دستگاه جک S5 مشکی
  • 38 دستگاه جک S5 سفید
  • 17 دستگاه کی ام سی T8 سفید
  • 49 دستگاه کی ام سی T8 مشکی

معنای این گزاره ها این است که وزارتخانه های اقتصاد و صمت یک منکر روشن به اسم گرانفروشی و اجحاف به مصرف کننده مرتکب شده اند که در صورت سکوت عصب مرکزی اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور، معنای بسیار بدی را به جامعه مخابره می کند.

پایان/



منبع

عدم استقبال مردم از این خودروها نشان داد که وزارت صمت و وزارت اقتصاد در مسیر بازار و منافع مصرف کننده حرکت نمی کند، زیرا خودروهای مذکور در قیمت پایه معامله شدند به گونه ای که جک S5 در قیمت پایه یعنی 883 میلیون تومان فروخته شد و کی ام سی T8 نیز در قیمت پایه یعنی 860 میلیون تومان معامله شد.

در آخرین نمونه از ناکامی دولت برای اداره بازار خودرو شاهد ارائه برخی محصولات شرکت کرمان موتور در بورس کالا بودیم که به یک تراژدی انجامید و نشان داد که تحلیل های میز بازار تحریریه در 2 سال اخیر دقیق بوده و دولت های دوازدهم و سیزدهم راه غلطی را طی می کنند که ظاهرا قرار نیست نقطه پایانی برای آن متصور شود.

به زبان ساده یعنی:

  • حتی یک خودرو بالاتر از قیمت پایه معامله نشد. یعنی چه؟ یعنی اینکه قیمت پایه به اندازه ای بالا تعیین شده است که تمام محصولات به فروش نرفت و تعدادی هم که به فروش رسید با قیمت کف به فروش رسید.
  • جک اس 5 در چین 12900 تا 20 هزار دلار معادل 350 میلیون تومان تا 540 میلیون تومان قیمت دارد. چرا در بورس کالا با قیمت پایه 883 میلیون تومان عرضه شده است؟
  • قیمت پایه جک T8 پرو 2021 از حدود 100 هزار یوآن (یا 15 هزار دلار) شروع می‌شود که تقریباً پنج هزار یوآن (حدود 800 دلار) بیشتر از قیمت پایه جک T8 معمولی است. یعنی قیمت پایه وانت تی 8 14200 دلار است. پس چرا در بورس کالا با قیمت پایه 860 میلیون تومان عرضه شد؟
  • سایر مدل ها یعنی جی 5 در قیمت پایه هیچ خریداری نداشت!
عرضه شد که با توجه به ادامه معاملات خودروها در سامانه معاملات مچینگ، احتمال افزایش حجم معاملات وجود داشت، اما عدم وجود تقاضای کافی ادامه عرضه مدل ها را منتفی کرد. اگرچه قرار بود 300 دستگاه خودروهای جک S5، کی ام سی T8 و جک J4 عرضه شود که عرضه کننده باتوجه به تقاضای ثبت شده 30 دستگاه جک S5 مشکی، 38 دستگاه جک s5 سفید، 20 دستگاه کی ام سی T8 سفید و 49 دستگاه کی ام سی T8 مشکی را روی تابلو معاملات برد و موفق به فروش 130 دستگاه از این خودروها شد.