لیفان ایکس شصت را در نسخه دندهای میتوانید در دو نسخه خریداری کنید. نسخه معمولی یا همان اولیه از اواخر سال 1390 تا اواسط 1393 تولید شد. در سال 1393، کرمان موتور این ماشین را با جعبهدنده هیلمنی جایگزین کرد که آن هم مشکلات خاص خودش را داشت، اما تقریبا تمام ضعفهای گیربکس قبلی را پوشش میداد. در ادامه با مشکلات رایج این جعبهدندهها آشنا میشویم.
مشکل داغ شدن سریع و تمام شدن دیسک و صفحه
ام وی ام ایکس 33 و لیفان ایکس شصت را میتوان در لیست اولین کراساوورهای چینی قرار داد که وارد ایران شدند. لیفان ایکس شصت در ابتدا مجهز به یک گیربکس 5 سرعته دستی معمولی بود، اما در سال 93 این جعبهدنده با یک نمونه هیلمنی جایگزین شد که تقریبا تمام ضعفهای گیربکس قبلی را پوشش میداد. نکتهای که درباره این خودرو وجود دارد این است که در سال 95 هم تولید نسخه دندهای ماشین متوقف شد و به جای آن، کرمان موتور نسخه اتوماتیک این کراساوور را روانه بازار کرد. اما هرکدام از این گیربکسها، مشکلات خاص خود را دارند که در این مطلب با آنها آشنا میشویم.
مشکلات رایجی که در ایکس شصتهای دندهای رخ میدهد
یکی از مشکلاتی که بسیاری از لیفانهای ایکس 60 نسل اولیه با آن مواجه بودند، زوزه کشیدن گیربکس در حین کاهش سرعت است. این مشکل بیشتر در مواقعی رخ میدهد که گیربکس باز و تعمیر شده است. توجه داشته باشید که در مواقعی هم استفاده از روغن واسکازین نامناسب هم میتواند منجر به بروز صدای زوزه شود که ارتباطی با گیربکس ندارد.
افت شتابگیری و ایجاد لرزه در حین رها کردن کلاچ
گیربکسهای به کار رفته در لیفان X60، فارغ از نوع آنها، در صورت خرابی باید حتما توسط مراکز معتبر و تخصصی تعمیرات گیربکس باز و تعمیر شوند. برای تعمیر گیربکس لیفان x60 باید حتما از قطعات یدکی اورجینال استفاده کنید و در انتها هم از روغن واسکازین با استانداردی استفاده کنید که توسط کمپانی پیشنهاد شده است.
تعمیر گیربکس خودروی لیفان ایکس شصت را به مرکز تعمیرکار بسپارید
ایکس شصت؛ کراساووری که با سه مدل گیربکس عرضه شده است
در گذر زمان ممکن است لیفان ایکس 60 با مشکلات مختلفی مواجه شوند. از جمله این مشکلات میتوان به تمام شدن دیسک و صفحه و یا خراب شدن قطعاتی مانند چرخدندهها اشاره کرد. برای تعمیر گیربکس لیفان x60، ما مرکز تعمیرکار را به شما پیشنهاد میکنیم. شما میتوانید برای کسب اطلاعات جامع در این زمینه، وارد سایت این مرکز شوید
مکانیزم گیربکسهای سی وی تی به کلی متفاوت از جعبهدندههای خودکار دیگر است. در این گیربکسها خبری از دندههای مختلف نیست و تنها یک مجموعه چرخدنده شبیه به لاک خرچنگ دریایی وجود دارد که یک زنجیر حول آن میچرخد. این گیربکسهای در شروع شتابگیری چندان قوی عمل نمیکنند، اما به محض اینکه دور موتور بالا میرود، بازدهی آنها به حد مطلوب میرسد. اما به دلیل همان کندی اولیه حرکت، شتاب صفر تا صد در این خودروها چندان جذاب نیست. گیربکس خودروی لیفان ایکس 60 هم با توجه به ذات و مکانیزم سی وی تی خود در بحث شتاب اولیه چنین مشکلی را دارد. برای رفع این مشکل هم راهکار چندانی وجود ندارد و تنها میتوانید برنامه گیربکس را آپدیت یا خودرو را ریمپ کنید.
برای رفع مشکل گیربکس X60 باید چه کارهایی انجام دهیم؟
در لیفان ایکس شصت سه دستهموتور وجود دارد که دو دستهموتور در پشت چرخ و دیگری در جلوی موتور قرار دارند و ضربات و لرزشهای موتور را جذب میکنند. این قطعات ترکیبی از لاستیک و فلز هستند که بعد از چند سال این لاستیکها فرسوده میشود و نیاز به تعویض پیدا میکند.
برخی مشکلات رایج در ایکس شصتهای اتوماتیک
حساسیت بالای نگهداری گیربکس اتوماتیک X60
لیفانهای ایکس 60 اتوماتیک از نظر گیربکس بهبود زیادی نسبت به نسخههای دندهای داشتند. لیفان X60 اتوماتیک مجهز به یک گیربکس CVT با امکان تعویض دندهها به صورت تیپترونیک است. در گیربکس سی وی تی خبری از دیسک و صفحه نیست و در نتیجه میتوان گفت افرادی که حتما در گیربکس دنده هیلمنی هم با مشکل تمام شدن سریع دیسک و صفحه مواجه بودند، دیگر در این خودرو این مشکل را نخواهد داشت. اما این گیربکس هم مشکلات خاص خود را دارد که از جمله آنها میتوان به کندی تعویض دنده در نسخه تیپترونیک و حساسیت نگهداری بالا اشاره کرد.
یکی از مشکلاتی که گیربکس اتوماتیک لیفان ایکس 60 دارد، حساسیت بالای آن برای نگهداری است. توجه داشته باشید که گیربکسهای اتوماتیک نسبت به کثیفی موجود در داخل گیربکس بسیار حساس هستند. به همین خاطر، در کف کارتل آنها فیلتری با عنوان فیلتر یا صافی گیربکس وجود دارد که این کثیفیها را به خود جذب میکند. این فیلتر را باید هر 30 الی 50 هزار کیلومتر از نظر سلامت و تمیزی بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. توجه داشته باشید که صافی گیربکس در دستهبندی لوازم مصرفی قرار میگیرد و هیچ راهکاری برای شست و شوی آن وجود ندارد.
کند بودن گیربکس در شتابگیری اولیه
مشکل داغ شدن دیسک و صفحه بیشتر در گیربکسهای نسل اول لیفان رخ میداد و تنها راهکار برای کاهش شدت این مشکل، استفاده از دیسک و صفحههای اصلی بود. اما کرمان موتور در سال 1393، گیربکس دنده هیلمنی را معرفی کرد که این مشکلات به خوبی در آن رفع شده بودند.
زوزه کشیدن گیربکس در حین کاهش سرعت
یکی از مشکلات رایجی که بیشتر لیفانهای ایکس شصت دندهای با آن مواجه هستند، داغ شدن سریع دیسک و صفحه و تمام شدن آن زودتر از خودروهای دیگر است. این اتفاق به دلیل نسبت حجم موتور پایین به وزن ماشین رخ میدهد که فشار حرکت دادن خودرو روی گیربکس میافتد. مشکل داغ شدن دیسک و صفحه بیشتر از هر موقعیت دیگری، در ترافیکهای سنگین و در سراشیبیها رخ میدهد.
یکی از مشکلات رایجی که ممکن است صاحبان لیفانهای ایکس شصت با آن مواجه شوند، مشکل افت شتاب و همینطور لرزه در حین رها کردن کلاچ است. این مشکل میتواند به دلیل خرابی، روغن زدن و تمام شدن دیسک و صفحه رخ بدهد. اما در برخی مواقع، ایجاد لرزه در حین رها کردن کلاچ میتواند به دلیل خرابی یکی از سه دستهموتور خودرو باشد.