در طراحی فروشگاه جواهر فروشی یکی از اصلی ترین ویژگی ها ، نورپردازی متفاوت طراحی دکوراسیون داخلی طلا فروشی آن است. در مورد طلا فروشی اولین اولویت با امنیت و زیبایی محیط است. برای تامین راحتی و آسایش مشتری، محل قرارگیری پیشخوان و استفاده از صندلی در کنار آن نکات مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در داخل پیشخوان حتما قفسه هایی برای طلاهای کوچک تر، قرار دادن ترازو ها و ماشین حساب، سیستم های نظارتی و کامپویوترها، قسمتی برای قرار دادن صندلی و دفاتر و … مشتری برای خرید شیئی با ارزش به نام «جواهر» وارد مغازه می شود در نتیجه می بایستی هر جواهر در قسمتی مشخص و کاملاً باز قرار داده شده تا در کنار نورپردازی مناسب، تمامی زیبایی خود را نشان دهد. با ورود مشتری ها به داخل مغازه، اهمیت همین عوامل در طراحی داخلی هم به چشم می خورد. در بخش بعدی به بررسی سوالات کلی و جامع برای ورود به یک طراحی درست میپردازیم.
این الگو تقریبا برای هر خرده فروش و یا برندی مناسب است زیرا این امکان را میدهد تا از طرحهای مختلف برای نشان دادن بهتر محصول وام گرفت. در ابتدا باید بدانید و در نظر بگیرید که از طراحی های بسیار شلوغ و خسته کننده نباید استفاده کنید زیرا مشتریان به داخل مغازه شما می آیند تا جواهرات زیبا را ببینند و حال دلشان خوب شود و از اینکه در کنار آن ها بخواهند به طراحی دکوراسیون داخلی شما نیز توجع کنند ممکن است آن ها دچار سردرگمی و دو دلی کند. شاید تا به حال این سوال برای شما مطرح شده باشد که چرا دو مغازه طلافروشی یکی جذب مشتری بسیار بیشتری نسبت به مغازه مجاور خود دارد. مغازههای طلافروشی همیشه در معرض تهدید و سرقت اشخاص سارق هستند سارق به همین علت برای اینکه اشخاصی که در این حوزه فعالیت میکند از امنیت شغلی و روانی بهره مند باشد باید تا حد ممکن نکات ایمنی را رعایت نمود. از نورهای متحرک میتوانید جهت جذابتر نشان دادن کف چین ویترین و درون فضای فروشگاه استفاده کنید و باعث جلب توجه اشخاص شوید که این مورد حواس فرد را به خودش معطوف نماید و باعث شود که مشتری به سمت مغازه جهت خرید طلا گام بردارد.
پلانهای راست، جابهجایی آسان و صرفهجویی در وقت (سریع خرید کرده و خارج میشوند) البته لازم به ذکر است که این طرح باعث ترافیک و یا برخود مشتریان با یکدیگر میشود. چگونه فرایند خرید را آسان کرده و از بازگشت دوباره مشتری اطمینان حاصل کنم؟ به گفته خانم فرزادی، هنگامی که مشتری برای خرید طلا و جواهر وارد مغازه می شود، باید قبل از انتخاب همه اجناس موجود را ببیند. با استفاده از ۶ نکته مهمی که در رابطه با چیدمان ویترین و دکوراسیون طلا فروشی ها در این مقاله قرار داده ایم، می توانید دکوراسیون طلا فروشی شیک و لاکچری داشته باشید. رنگ بندی: رنگ بندی یک جواهر فروشی، امری است که کاملا وابسته به سلیقه صاحب مغازه و طراح دکوراسیون است اما معمولا استفاده از رنگ هایی که در طیف رنگی سفید، قهوه ای و طلایی قرار دارند، مسئله رایجی است. معمولا مشتریانی که به دنبال این نوع جواهرات باشند خود از فروشنده آن ها درخاست کی ککند و فروشندگان نیز می توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا این مشتری قصد خرید این نوع جواهرات را دارد یا خیر.
استفاده از شیشه ضد سرقت: یکی دیگر از مواردی که استفاده از آنها برای بالا بردن امنیت بسیار لازم میباشد استفاده از شیشههای ضد سرقت است. این نکته آنقدر اهمیت دارد که حتی طلا فروشیهایی که محصولات خودشان را به صورت اینترنتی به فروش میرسانند هم وبسایتی طراحی میکنند که بسیار جذاب بوده همچنین در ساخت آن بسیار حساسیت به خرج میدهند و سعی میکنند ظاهر زیبایی را به وجود بیاورند. همچنین نصب دوربین امنیتی نسبت به سایر عواملی که در ایجاد محیط امن بکار میرود ارزانتر و بهتر است. اصل «سادگی» مهمترین نکتهای است که برای سفارش و یا طراحی لوگو جواهرات باید به آن توجه داشته باشید تا خروجی طرح شما لوگویی شیک و مجلل برای برندتان باشد. برخی افراد نیز برای طراحی لوگو طلا جواهر از نرم افزارهای مختلف و قالبهای از پیش آماده شده آنها استفاده میکنند. این ویترین باید قسمت های مختلفی داشته باشد تا بتوان طلا و جواهرات را به تفکیک و در دسته بندی های مختلف به نمایش گذاشت. یکی دیگر از نکات مهم طراحی ویترین فروشگاه، دید مناسب به فضای داخلی مغازه است، همان طور که در طراحی فروشگاه برند های معروف مشاهده کرده اید در برخی از این طراحی ها ویترین، ساده و تمام شیشه کار شده و از استند های کوتاه برای قرارگیری پوستر استفاده شده است.
در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از مواردی که در زیبا سازی و دیزاین فضای طلافروشی اهمیت دارد میپردازیم و همچنین مواردی که در بالا بردن امنیت محیط طلافروشی باید آنها را در نظر گرفت میپردازیم و آنها را بررسی میکنیم و اطلاعات جامع و مانعی را در اختیارتان قرار میدهیم. در حال حاضر شیشه های هوشمند برای نگهداری جواهرات، به مقدار چشمگیری مورد توجه طراحان داخلی قرار گرفته است و همین امر باعث شده که اکثر طراحان برای طراحی داخلی طلا فروشی این شیشه ها را انتخاب نخست خود قرار دهند. همواره طراحان دکوراسیون داخلی در فروشگاه های جواهر فروشی این نکته را به فروشندگان می گویند که جواهرات گران قیمت و زینتی خود را در ویترینی مخفی درون فروشگاه قرار دهند و آن را از چشم اولیه مشتریان نگاه دارند. کالاهایی که در ویترین قرار گرفته، می توانند از زوایای مختلف و با نورپردازی مناسب برای مشتریان قابل دید باشند و نیاز نباشد تا برای تماشای آن حتما آن را از ویترین خارج نمود. طلا و جواهر فروشی از جمله مشاغلی است که توجه به ظرافت و جذابیتهای بصری المانهای مختلف در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
تعیین نورپردازی شکیل و پالت رنگی درست پارامترهای مهم در دکوراسیون داخلی یک فروشگاه به حساب می آیند. توجه داشته باشید که در این سبک ، تمرکز اصلی بر روی راحتی فروشنده و مشتری می باشد. راحتی فروشنده و مشتری در این سبک اصلی است که نباید نادیده انگاشته شود. تصویر بعد، ویترین بیرونی یک فروشگاه را نشان می دهد که از خیابان، عکسبرداری شده است. در تصویر بالا می توانید نمایی از سنگ و شیشه ببینید که در آن رگه های طلایی رنگ به چشم می خورد. دکوراسیونی که در تصویر بعدی می بینید، یک فضای مرتفع با دیوارهای کشیده و سقفی طلایی رنگ را نشان می دهد. شما می توانید بر حسب بودجه ای که در نظر گرفته اید و یا بر اساس سلیقه و سبک طراحی دکوراسیون طلا فروشی کفپوش مورد نظر خود را از میان محصولات متنوعی که در بازار وجود دارند انتخاب کنید. استفاده از خطوط شکسته در کف و یا اجرای آن بر روی دیوار میتواند مثالی در این مورد باشد.
این دوربینهای امنیتی بیست و چهار ساعته ضبط میکنند و بازدارندهترین عامل محسوب میشوند زیرا اشخاص سارق با دیدن دوربینهای امنیتی فکر سرقت از آن محیط را سرشان بیرون میکند. در این سبک باید توجه کنید که ممکن است برای استفاده از متریالی که برای آن استفاده می شود ، مجبور شوید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید زیرا نوع رنگ و نورپردازی و یا نحوه چینش ویترین گاها ممکن است بسیار هزینه بر تر نسبت به سایر سبک ها دکوراسیون داخلی دیگر باشد. گاهی ایجاد محلی زیبا یک حس دلگرمی در انسان را به وجود میآورد و شخص با دیدن دیزاین لوکس در ذهن خود متصور میشود که این محل مورد اعتماد میباشد و این اطمینان باعث میشود که شخص وسیلهای که احتیاج دارد را از آن مغازه تهیه نماید به همین علت باید به دیزاین و طراحی طلا فروشی بسیار دقت نمود. اکثر برندها با تمرکز بر روی مورد اول، مورد دوم را به فراموشی میسپارند. با این حال چه لزومی دارد که پس از بازگشت شرایط به حالت اولیه، مشتریان برای خرید به فروشگاهها بازگردند؟
در طراحی داخلی مغازه پیشنهاد می شود که جواهرات خاص و جدید و همچنین جواهراتی که دارای بیشترین تقاضا از سوی مشتریان هستند و طلاهای مستعمل را قرار دهید. نمای بیرونی مغازه جواهر فروشی: توجه به نمای بیرونی یک فروشگاه جواهرفروشی اولین قدم در جذب مشتری به داخل فروشگاه می باشد. گروه معماری بام این افتخار را دارد تا با سابقه چندین ساله در این زمینه، به ارائه خدمات طراحی داخلی مناسب برای یک طلا فروشی بپردازد و این کار را مدیون سابقه و تجربه چندین ساله خود می داند. بنابراین نورپردازی مطلوب، برپایی صفحه نمایش (nv) که در بردارنده تبلیغات شغلی شماست و همچنین پالت رنگی گیرا می تواند در جذب مشتری تاثیرگذار باشد. 6. استفاده از مبلمان راحتی و همچنین نصب تابلوهای زیبا و جذاب و نصب نمایشگرهای nv در مغازه از موارد تاثیرگذار دیگر در هزینه طراحی داخلی طلافروشی به حساب میآید.
اتفاقا کار شما سختتر است چرا که باید تجدید نظر کلی در طراحی و ایجاد امنیت برای مخاطب خود داشته باشید. در کنار گستردگی فضای فروشگاه یک مسیر مشخص وجود دارد که مشتری را در راه روهایی متمرکز کرده و اجازه تصمیمگیری به او نمیدهد در نتیجه مخاطب یک محصول را انتخاب کرده و در همان مسیر در جهت مخالف در ورودی فروشگاه را ترک می کند (اشاره به فضای یک طرفه فروشگاه) اکثر خردهفروشان از این طرح برای افزایش پتانسیل خرید افراد و درآمد بیشتر استفاده میکنند. این تمرکز را با نورپردازی نقطه ای و خطی افزایش دهید. برای افزایش امنیت در طراحی داخلی طلا فروشی باید از دوربین های مدار بسته، درب های ریموتی و شیشه های ضد ضربه و مقاوم استفاده کرد. برای پیشگیری از سرقت طلا با بالا بردن امنیت میتوانید از مواردی مثل شیشههای ضد سرقت، نصب دوربین مداربسته، دربهای ریموتی قفل دار، استفاده از گاوصندوق و دزدگیر و مواردی از این قبیل استفاده نمایید تا امنیت محیط را تا حد ممکن بالا ببرید.
در این طرح معمولا جریان مشخصی برای ترافیک وجود ندارد در نتیجه میتواند برای فروشگاه و یا برندهایی که محصولات لوکس و یا محدود دارند بهترین نتیجه را بدهد. به طور مثال راهروهای عریض با چیدمان فکر شدهی رگالها علاوه بر اینکه مسیر حرکتی کنجکاوانه به مشتری القا میدهد به صورت فروش خاموش اجناس خود را در معرض دید قرار میدهد، این نظر آناهیتا عبادی یکی از طراحان چیدمان فروشگاهی موفق در ایران است. به طور معمول؛ طراح داخلی، عضو سندیکاها، اصناف و کلوپهای مرتبط با حرفه خود هستند که از این طریق مشتریان میتوانند سابقه کاری آنها را به این صورت بررسی و ارزیابی نمایند.
گروه معماری بام در این زمینه از تجربیات فوق العاده ای برخوردار است که می توانید طراحی مغازه خود را به آن ها بسپارید و از تجربیات آن ها نهایت استفاده را بکنید. شاید این موضوع بنظرتان ساده بیاید اما بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها همین یک عامل ساده را نادیده گرفته و محصولات خود را بروی زمین و در ارتفاع پایین ویترین قرار می دهند. بر این اساس، طراحی ویترین این فروشگاهها باید به شکلی باشد که امکان دسترسی مخاطبین به اجناس درون ویترین امکانپذیر نباشد و همچنین مشتریان این امکان را داشته باشند که این سری از محصولات را در ابعاد متعدد نیز مشاهده کرده و هر زمان که تصمیم نهایی را برای خرید گرفتند، از طریق فروشنده در دسترس آنها قرار بگیرد. از این شیشهها برای ویترین و درب فروشگاه استفاده میکنند؛ همچنین در جلوی درب ورودی فروشگاه باید از قفلهای امنیتی استفاده نمود. همچنین تامین امنیت از مهم ترین مسائلی است که در یک پیشخوان و ویترین خوب به انها توجه میشود.
بهترین محل برای قرارگیری گاوصندوق درون دیوار میباشد با این کار تا حد زیادی از سرقت نمودن لوازمی که درون گاوصندوق قرار میدهید میکاهید. به طوری که با یک متر فاصله از دیوار قرار داشت و فضا را به دو قسمت تقسیم می کرد. می تواند در طراحی دکوراسیون طلا فروشی به کار رود . بنابراین برای طراحی دکوراسیون داخلی جواهر فروشی باید به این نکته نیز توجه ویژه ای بکنید که باید ویترین کوچکی که دارای ضخامت شیشه ای بالاتری نسبت به سایر شیشه هایی که درآن فروشگاه وجود دارند، داشته باشد تا جواهراتی که دارای ارزش و قیمت بالاتری نسبت به سایر جواهرات هستند در آن جا نگاه داشته شوند و امنیت جواهر فروشی شما بیش از پیش بالا تر رود.